Langsung ke konten utama
Ceite Rakyat Nage Dedaup Edisi ke-30
“Persiapan Nyambut Ilmu Senaman Montalat”

Mangke nyambung ceritenye ku kutipka dikit cerite Nage Dedaup bag-29, “Nage Kembar Nabau, ngenalkah keluargenye, ngah kerabat dekat pengawalnye sikuk-sikuk,…ye besak itam tu, itu mamanganku, namenye Shanghiang Manikmaya, dietu penasihatku…dielah ye ngejuk tahu ngak aku, ade ye kah datang kesini, anye die dide nyebutkah jak dimane, tuape kekendaan ngah hubungan kite, anye die bisikah ngah aku bahwe dikalame agi ade tamukah datang, ulasnye alap, keturunan nage penguase, kalu menurut pirasatnye, kedatanganye ndak ngajak iluk, bukan kah meribut badah kite ni, anye kite tetap ndak siap siage siape tahu aku salah kire, mamanganku ye tekenal ngah pengadakanye Nage Keling, dijuluki luk itu, ulase ndie, cuman giginyetulah ye putih, amu badanye kinailah, itam pekat luk, tubang bawah lantai mah tunggu tubang, bangse manusie, di badah Pangeran nage Dedaup...hahahha, Nage Dedaup senyum saje nengagh, jijihan Nage Nabau, sambil mikir, alangkah pacaknye Paman Nage Nabauni begabus, pikirnye, udim ketaw Raje Nage Kembar Nabau, ternyate nguk nian ye dibisikah li Paman Nage Keling, kabah ye berayak badah kami ni, lalu die neruskah ngankah kerabatnye…ye kecik keghit lancup kemighuh saje tu, itu pangeran nage Barunat pengadakannye Pangeran Balaupata, anak sulungku, die kuangkat panglime disini, anye mapi due bulan, nggantikah paman nage shanghiyang Taya, ye lah ndului kite…ye alap luk kabahni itu anaku numur due, skaligus anak bungsuku, namenye Pangeran Nage Banjarajali pengadakannye Pangeran Nage Alengkah Bungas, dieni same ngah kabah mpai balik jak dimerantau di sungai Cagayan, negeri Filipine sane ade setunggal atus tahun die merantau”.
Udim ngenalkah keluarge dekatnye, nage tuan ghumah nanyekah pengabaran di badah nage dedaup, dengan penuh hurmat die ceritekah gale keadaan sebenarnye di negeri kerajaan Danau Dedkhuk singasane pangeran nage dedaup di negeri seberang, sampai die ceritekah empai udim nunakkah anak betine semate wayang Ratu Dakhe Putih ye mbak kini lah jadi bini Pangeran Parabu milih. Nengagh ceritu luk itu…Nage Raje Kembar Nabau…langsung nyeltuk…Maaf Pangeran, aku dide sempat ngadiri undangan kabah, kabare meriah kiamat, aku kebetulan jemput Pangeran Nage Bungas ke Negeri seberang…, Au kate nege Dedaup, aku lah keruan, ngah terime kasih kiriman paman lah kuterime kami ribang gale kiriman paman ikan khas Barito ye ndik bedie di badah kami, ye dinamekah ikan seluang…anye besak kiamat dide kurang mabak libagh duwaghe…kalau badah kamai, kate nage Dedaup, ikan seluang tu kecik-kecik paling-paling selibagh daun lalang…itulah mangke kami heran gale. Itulah bidahe kate…kate Nage nabau…same luk kihiman bapang kabah dulu, kami jugi keheranan gale, ade pule ikan semah ye besak kiamat…kami sangke ikan Arwane…anye kate bapang kabah namenye ikan semah kalu ye kecik namenye ikan cengkak…lemak kiamat makanye. Kalu kami ikan Arwane dide di makan ndik pusi'an saje, karne tinggal dikit agi…, mangkenye kami kehiranan, dibadah kabah masih banyak ikan semah ngah cengkak tu, luar biase.
Pangeran Nage Dedaup Neruskah cerite badah kediamannye ye dibawah bukit barisan sane, ye banyak gajah, harimau, beghuang ngah Mangse Badas ye lemak kiamat majuhnye tu, kebetulan juge dibawe oleh-oleh li Pangeran Nage Dedaup. Anye pangeran nage dedaup dide galak ceritekah rencanenye ndak melawan Raje Nage Musi Penguase wilayah batang aghi Sembilan tu, maklum itu jadi rahasie pribadinye…udim diceritekanye gale, langsunglah pangeran Nage dedaup ngulangi nyampaikah kekendaannye, “Anu…Paman Nage yang terhormat dan dihormati didunie penagean mance negare raje Nage Penguase sungai Barito, ye selalu disebut li mendiang bapangku, sambil nunduk pangeran nage dedaup nyampaikah kedangangannye, …aku kesini ndak nyambung silaturahmi pesan bapangku, karne sebelum die matik, bepesan kalu sempat jangan lupe ngunjungi kawan-kawanku, temasuk mendiang ngicikah Paman Nage Kembar Nabau ye selalu dihormatinye…pacak nian nage Dedaup ni kalu muji nage senior, ape lagi kalu ade kekendaannye, …Nage Dedaup, nyampaikah pule maksud ye lain, Anu…Paman, aku ni, empuk lah diangkat di margeku jadi penguase di Marge Ulu, anye kalu soal mimpin rakyat, aku ni belumlah keruan ye mane ye ndak diipat, ye mane ndak disusun, amu kate istilah manusie, kalu umur mpai seumur jagung, kalu darah mpai setampuk pinang, apelagi pengalaman mapi sejauh mate memandang, sejengkal pejalanan…nah bapangku bepesan kalu lah sampai waktunye ndik mimpin marge mintaklah ilmu kepandaian ngah Pamanda Nage Kembar, pesantu aku turuti, kalu dide pacak kualat…aku ndak belajar ngah pamanda ilmu ye tekenaltu, kate bapangku namenye..llmu perisai badan, penembus balak, ye die namekah “Sanaman Montalat” kalu salah aku nyebutnye maaf Paman aku belum keruan.
Nengangh kekendaan ye terakhirni, nage Kembar Nabau…mendehem ngah batuk kecik…mpai die ngicik, sebenarnye ilmu ye kabah sebutkah tadi dide edie salahnye, anye aku ragu ape dide salah bapangkabah, ngajungkah belajagh ngah aku, bapang kabahtu sebenarnye didunie pesilatan para nage die tu ku panggil “saudara Tua” artinye die tu lebih hibat jak diaku ni, ngah pule ilmu itu, bapang kabah juge nguase inye, memang ilmu itu warisan jak di leluhur kepuyangan kami,…Au Paman aku keruan…kate Nage Dedaup, anye aku belum sempat belajagh ngah mendiang bapangku, die lah ndului kite ngadap sang kuase…padahal aku ingin nian ngah ilmu itu ye tekenal dimane2 sampai badah aku merantau dulu…kurase paman dide kah keberatan ngajari aku…pikir nage Kembar Nabau, serius nian pangeran mude ni ndak belajar ilmu sakti warisan puyang leluhur ni…Kalu ilmu itu sebenarnye lah kuturunkah ngah kedue anakku…kate raje nage tuan rumah…kalu aku rasenye ndik sanggup agi gawikah ilmu ye itu…anye kelelah…gampang. Pokoknye kabah busiklah kudai dibadahku ni, kele kabah dikawani li pangeran Nage Alangkeh Bungas, dimane badah behendam ye lemak di sungai Barito ni,…nengagh kate luk itu, bukan main ribange Nage Dedaup, sambil nunduk hormat care nage, ngucapkah terime kasih banyak, atas kesediaan Raje nage Nabau ndak nurunkah ilmu “Senaman Montalat” ye kesohor di dunie pesilatan para nage.
Sambil jelling Ngah Nage Bungsu anak Nage Nabau, ya cacam langkah alap ulas, Pangeran Nage Bungas ni, luk keturunan nage Brazil, kakang angkatnye, besak bulat panjang, licin anye besisik sabal, dide kah bejauhan tegak awaknye ngah Pangeran Nage Anak Kondah pikir nage Dedaup, beda ngah kakange Pangeran nage Barunat alias Balaupata, ye kecik kehit, kemighuh saje, anye Nampak sorot matenye lah nunjukkah nage beilmu tinggi…Au kate Nage Dedaup, kalu luk itu, kalu didekah meriputkah aku ndak nian behendam di sungai barito ni alangkah besak sungaie ngah ayiknye jehehenih nian, luk entup-entup ulu tulung di kerajaan marge Ulu badah nage Dedaup, bedahnye kalu di marge ulu sungainye kecik-kecik gale.
Akhirnye akhi ngah malam lah beganti, berayak ngah behendam lah udim pule, kumpulah dimajelis keluarge nage Nabau, kire-kire baguan keciklah…udim majuh kenyang, Nage Kembar Nabau…langsung ngajak Pangeran Nage Dedaup ngumung bedue…Anu kate Nabau, seriusnian kabah ndak nyambut ilmu ye kabah pintaktu,…Au…Paman, aku datang jauh-jauh kesini disamping melanjutkah silaturrahmi bapangku, juge mohon kedeiaan paman nunjuk’i aku ilmu warisan kekuasaan kerajean jak di Pulau Burnio ni, ye lah tekenal di mance negare…, ngah nye pule aku ni lame merantau ke luar negeri, aku merase beduse, padahal ilmu kesaktian di nusantareni banyak kiamat, ngah jeme luar tu banyak belajagh badah kite, sedangkah aku justru kurang perhatianye ngah warisan nenek moyang kite…” Nah kalu luk itu, aku bangga ngah anak mude luk kabah ni, mpuk kabah lah besekulah tinggi di Amrika sane, dide merase segale pacak, ngah dide pule nganggap ilmu kite ketingggalan, mpai merantau seminggu lah behubah gale basenye, biase mantau Bapang, lah diubah Papa, mangil Nduk lah diganti Mama, sate cuguk ditiduk lah ngucapkah gunmuning Papa in mama, awak belum behusap, salah peghasaian, hahahah, nage Nabau Ketawe ngakak…, itulah juge aku bebehape bulan ye lalu jemput pangeran Nage Bungas ye lah lame pule merantau ke negeri jiran…aku takut kele die tepengaruh ngah kerje nage seberang tu…luk ndik keruan aguk, pak li ngadangi kapal-kapal nage dik besalah tu…utunglah die same pemikirannye ngah kabah…masih galak makan tempehukak”
Anye…ade dikit pesanku ngah kabah mpung belum akau nurunkah ilmu keturunan puyang warisan leluhur , ilmu ni dide same ngah anggapan nage banyakni, ye ngetahui kulitnye saje, selalu di cap ilmu ini ndik digunekah gawian jahat tulah, padahal ilmu itu adenye pasti ade kebaikannye, ngah banyaklah iluknye…biaselah galak salah jalan nerapkah ilmu…, nngagh jijihan Nage Nabau luk itu…Pangeran Nage Dedaup, langsung njawab…mudah-mudahan paman dide aku salah gune, lagi pule, ilmu itu lah tedengagh li ku…kalu salah jalan kah merusak ye ngunekahnye tulah…luk ilmu kesaktian dibadah kami ye digunekah li Pangeran Nage Si Pahit Lidah…sampai-samapi kelawainye ye sughang tulah ngah dide besalah die sihir jadi batu…tuape gunenye ilmu luk itu puk hibat amu kah ngancurkah keluarge kite dide begune…, Au…kate Paman Nage Kembar Nabau…aku juge lah ndengagh ceritenye…anye dide pule pacak disalahkah…ngape pule kelawainye tu kawin ngah nage ye dulunye galak bagalinye….dide pacak disalahkah sedakdenye ngah Si Pahit Lidah…, anye sayang si Pahit Lidah blum pacak besabar ngah ngendalikan dirinye awaklah be ilmu tinggi, merantau lah lame ke daerah Jawe ye banyak mewariskah kesaktian ye sampai mbak kini masih di cakaghi li kaum nage mance negare.
Kalu luk itu…kate Nage Nabau…aku senang ati nurunkah ilmu Senaman Montalat ni, kalu kabah lah siap nerimenye…malam kele kite mangkal guruan (mulai belajar), …malam kele kabah sehempak saje belajagh ngah anaku pangeran Nage Bungas, die juge belum sempat nerime ilmu ini…Au Paman aku nurut saje, kate Nage Dedaup…(Besambung)
Ceruk Kamar, 05 Agustus 2016
LikeShow more reactions
Comment
Kadri Semende di tunggu sambungannye,, kanda.
Jihad Fahra
Jihad Fahra biasanya tiap miggu ada pak doktor? sya sllu bca cirtsnya pak.seruuuu bnget.
Ridwan Marigo
Ridwan Marigo auu di tungu lanjutan ke seri 31 . kalau ada buku nyo aku pesan auu.
Imam Mahdi
Write a comment...

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cerita Rakyat "NAGE DEDAUP" Bg.-19

DAFTAR PUSTAKA

SAMBUTAN DEKAN ACARA YUDISIUM FAK. SYARI’AH IAIN BENGKULU